My Followers

Wednesday 2 October 2013

Tolong Jangan Merokok di Sekitarku !!!


                                  







Bila pergi ke mana-mana, mesti kita akan dapat lihat ramai orang yang merokok. Orang yang merokok ini terdiri dari pelbagai lapisan tak kira lelaki mahupun wanita. Tambah parah apabila pelajar-pelajar sekolah juga lebih ‘bergaya’ dengan merokok. Adakah mereka tidak mengetahui akan dalil pengharamannya? Adakah mereka tidak mengambil berat akan kesan yang akan dihidapi mereka kelak?

Orang yang merokok selalunya beralasan bahawa tekanan sosial untuk mereka merokok. Remaja terutamanya, mudah terpengaruh untuk mula merokok. Mereka merokok untuk diterima oleh kawan atau rakan sebaya yang juga merokok. Dapat dilihat, remaja yang mempunyai rakan yang merokok, adalah lebih mungkin untuk merokok. Adakalanya, remaja menganggap dengan merokok akan memberi mereka sesuatu imej di mata rakan-rakan mereka. Ada juga yang mengaitkannya dengan sifat dewasa. Jika seseorang remaja berkawan dengan orang dewasa yang merokok, remaja itu mungkin akan mengaitkan merokok dengan sifat kedewasaan. Dalam kata lain, dengan merokok, mereka akan dilihat lebih matang atau lebih canggih.

Kebanyakkan perokok mengalami kebergantungan kepada amalan merokok secara fizikal dan psikologi. Mereka biasanya mengalami gejala-gejala seperti berasa tegang, mudah mengantuk dan mengalami sakit kepala apabila tidak merokok. Mereka yang merokok mungkin merasakan dengan merokok, dapat membuat diri berasa ‘releks’ ketika tegang. Tidak kurang juga yang menganggap dengan merokok, akan menjadi lebih peka dan pintar ketika letih. Kebiasaannya, si perokok akan merokok pada waktu-waktu tertentu seperti selepas makan, ketika menelefon, bersembang dengan kawan-kawan atau sedang berjalan-jalan.

Sesetengah orang berkata, mereka merokok supaya dapat mengelakkan kegemukan. Bagaimanapun, kajian-kajian yang dijalankan menunjukkan bahawa kebanyakkan orang yang berhenti merokok tidak menjadi gemuk. Mereka yang menjadi gemuk kerana mereka akan makan dengan lebih banyak selepas berhenti merokok. Sebaiknya, seseorang yang berhenti merokok perlu menjalankan kehidupan seperti biasa dengan tidak mengubah jumlah makanan atau lebihkan bersenam.



                      so ....BERHENTI MEROKOK: KEPUTUSAN TEPAT!!



Gambar Animasi Gerak Lucu 12


No comments:

Post a Comment